SFM Oliver goedgekeurde elektrische step voor op de openbare weg als snorfiets.

De SFM Oliver is de opvolger van de Tante Paula Maximilian die vanuit Duitsland niet meer leverbaar is. SFM staat voor "Sachs Fahrzeug und Motorentechnik", dus de Oliver behoort bij de Sachs groep wat uiteraard van oudsher een zeer bekend merk is. De Oliver is zeer krachtig met zijn 500Watt motor, licht van gewicht en gemakkelijk te berijden. Dit is strikt genomen geen Tante Paula maar is grotendeels identiek met hetzelfde frame en aandrijflijn alleen dan met hier en daar andere onderdelen en een 500Watt motor. Door de typegoedkeuring is deze scooter goedgekeurd voor alle EU-landen en mag dus binnen Europa op alle openbare wegen worden bereden. De SFM Oliver wordt gezien als snorfiets en daarom is een helm dragen niet verplicht.

• 36V 500Watt elektromotor, 25 km/uur topsnelheid (dus geen helmplicht)
• Actieradius van 20-25km met Lood- of 12 Ah Li-Ion-, 40km met 20Ah Li-Ion- of 60km met 30 Ah Li-Ion batterij
• Tandwielkast aandrijving dus geen ketting of onderhoud
• Verlichting, schijfremmen en schokbrekers aan voor- en achterzijde
• 32 cm luchtbanden met weg-profiel, spiegel, toeter en snelheidsmeter
• Voor meer specificaties klik hier

Standaard uitvoering (12Ah lood): € 1398,- (zwart of blauw direct leverbaar)
Lithium 12Ah uitvoering: € 1698,- (zwart of blauw direct leverbaar)
Lithium 20Ah uitvoering: € 2098,- (zwart of blauw direct leverbaar)
Lithium 30Ah uitvoering: € 2398,- (zwart of blauw direct leverbaar)
Prijzen zijn inclusief BTW, exclusief verzendkosten en kenteken en rijklaar maken.
Voor het kenteken en rijklaar maken rekenen wij bij dit model in totaal €150,- als u dit niet zelf wenst te doen.

Rijklaar bij u afleveren kan desgewenst bij ons ook! Klik hier voor meer informatie.

Deze gemotoriseerde step van SFM is naast het gebruik voor woon-werkverkeer een absolute must-have voor elke fan van kamperen of waterrecreatie en voor iedere technisch geïnteresseerde op het gebied van E-mobiliteit. Vanwege het lage gewicht kan deze SFM snorfiets opgevouwen bijna overal mee naartoe worden genomen: in bus en trein, in de kofferbak van de auto, in de opslagruimte van camper, caravan of boot, enzovoort. Ze worden gefabriceerd in Duitsland dus gegarandeerd met een hoge kwaliteit en goede afwerking.



Lees meer? Klik hier

De snelheid is altijd in één oogopslag goed zichtbaar op een stijlvolle LCD snelheidsmeter, waarbij de snelheidsweergave op 0,1 km/uur nauwkeurig is. Daarnaast heeft de snelheidsmeter ook vele andere praktische functies zoals totaalafstand en tijdsduur en dergelijke. Om gevaar af te wenden of om uw aanwezigheid kenbaar te maken heeft deze SFM-snorfiets een luide hoorn aan boord welke vanaf het stuur kan worden bediend.

Bij deze elektrische scooter is er de keuze tussen een standaard 36V 12Ah loodaccu (met een bereik van ongeveer 20-25 km) of een 36V 20Ah LiFePo4 lithiumbatterij (met een bereik tot 40-45 km) of een 36V 30Ah Li-Ion batterij (met een bereik van 60-65km). Het maximale bereik is afhankelijk van vele factoren (zoals gewicht, rijstijl, wegomstandigheden, bandenspanning, laadtoestand batterij, enz) en kan daarom variëren. Aangezien de batterijen in het onderste gedeelte van het frame zitten gemonteerd, heeft hij een zeer laag zwaartepunt, waardoor omkantelen niet gemakkelijk gebeurt en wat tevens voor een zeer goede rij-stabiliteit zorgt.

Gasgeven met de SFM gaat met een draai-gasgever aan de rechterkant van het stuur en tevens zit hier ook een batterijniveau-indicator. De maximale snelheid van deze snorfiets is 25 km/h dus deze mag zonder helm bereden worden.

Informatie over de Lithium opties: LiFePo of Li-Ion versus loodgel batterijen.
De voordelen van lithium batterijen ten opzichte van de "normale" lood-gel batterijen zijn overduidelijk: ze wegen de helft en hebben desondanks een veel hogere batterijcapaciteit waardoor de step een veel grotere actieradius heeft maar toch een stuk lichter is. Daarnaast hebben ze haast geen zelfontlading, kunnen ze veel vaker worden opgeladen, hebben ze geen "geheugen-verlies" en hebben ze een veel hogere levensduur doordat de degradatie van de accucapaciteit zeer gering is. En niet te vergeten: tijdens gebruik blijft het voltage van de Lithium batterij praktisch gelijk, totdat hij echt bijna leeg is. Dit betekent dat van begin tot eind van de Lithium accuduur ongeveer dezelfde topsnelheid wordt gehaald terwijl bij Lood-accu's een redelijk snelheidsverlies merkbaar is.

Nu zult u wellicht denken: dat is allemaal heel mooi, maar die Lithium batterijen en opties zijn niet echt goedkoop... Als we alles bij elkaar echter goed bekijken en vergelijken, wordt een Lithium batterij optie makkelijk terug verdiend en zijn ze in het gebruik zelfs stukken goedkoper dan loodbatterijen. Laten we het gewoon eens uitrekenen en het aantal laadcycli met elkaar vergelijken:
- Een loodbatterij kan tot ongeveer 250 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
- Een LiFePo batterij kan tot ongeveer 1500 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
- Een Li-Ion batterij kan tot ongeveer 1000 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
De LiFePo batterij gaat dus ongeveer 6 keer zo lang mee echter is slechts 2,5 keer duurder dan een loodbatterij. De Li-Ion batterij is minder dan 4 keer zo duur maar gaat wel 4 keer zo lang mee. Daar is dus al de eerste winst die tijdens gebruik wordt gehaald...

Maar als we het uitrekenen over het aantal gebruikte kilometers, wordt een Lithium batterij al helemaal gunstiger dan Loodbatterijen (naast dus de al eerdere genoemde voordelen zoals gewicht en capaciteit ed):
- Met een loodbatterij kan maximaal 250x20km=5000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
- Met een LiFePo4 batterij kan maximaal 1500x40km= 60.000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
- Met een Li-Ion batterij kan maximaal 1000x60km= 60.000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
Hierbij is de levensverwachting van de Lithium batterij dus zelfs 12 keer zo lang. Maar let op: dit is in absoluut ideale omstandigheden, in de praktijk halen zowel de lood- als de lithiumbatterijen deze totaal afstanden bij lange na niet, het gaat echter om de verhouding.

Kortom: een Lithium batterij is in gebruik en specificaties een absoluut superieure batterij en tijdens zijn levensduur ook nog eens een stuk goedkoper dan een loodbatterij! Overigens is een elektrische step die met loodbatterijen is uitgevoerd ook heel eenvoudig om te zetten naar een Lithium-versie door simpelweg de bijbehorende LiFePo of Li-Ion batterij aan te sluiten.

Als de batterij leeg is, kan deze eenvoudig worden opgeladen via de aansluiting aan de buitenkant op de scooter zonder dat de batterij verwijderd hoeft te worden. Desgewenst is het echter ook mogelijk om de batterij eruit te halen om deze bijvoorbeeld binnenshuis of op kantoor op te laden. Zodra het groene lampje op de lader brandt, is de step volledig opgeladen en weer klaar voor gebruik. Het totale laadproces duurt ongeveer 8 uur bij een loodbatterij, 10uur bij een LiFePo batterij (er is een snellader voor LiFePo leverbaar waarbij het laadproces ongeveer 4 uur duurt) en 6 uur voor een Li-Ion batterij.

TP Maxilian 2 TP max 2 auto
max 2 in auto

Voor het rijden met de Oliver op de openbare weg is minimaal een bromfietsrijbewijs benodigd en moet de scooter tevens WA verzekerd zijn. Als u een rijbewijs voor auto of motor heeft, heeft u uiteraard geen bromfietsrijbewijs nodig. Tevens zijn deze modellen ook leverbaar zonder kenteken en kunnen dan als scootmobiel verzekerd worden bij enra.nl en dan heeft u geen rijbewijs nodig. Dit kan enkel als u mobiliteitsproblemen heeft, dan mag u met een scootmobiel op het fietspad maar tevens ook op de stoep en in het voetgangersgebied en dat mag met een snorfiets met kenteken niet (maar bijvoorbeeld ook met een fiets niet).

Aan de informatie op onze website kunnen geen rechten ontleend worden. Prijzen onder voorbehoud.