SXT1000 Turbo step voor de snelle rijder.

Met zijn relatief lage gewicht van 35 kg (met Lithium batterijen) is de SXT1000 Turbo zeer gemakkelijk overal mee naar toe te nemen. Of het nou bus, trein, auto, caravan, boot, of camper is, een plek voor deze SXT scooter is altijd wel te vinden. Het frame van de scooter is gemaakt van super stabiel, uiterst stevig en zeer hoogwaardig staal.

We hebben dit model ook met 48Volt motor als SXT1600 XL (klik hier): meer bereik en de XL is net even iets groter. Zowel de SXT1000 Turbo als de SXT1600 XL worden in het filmpje verderop deze pagina weergegeven (eigenlijk de voorloper van 1600XL: de 1000XL).

• 36V 1000Watt elektromotor, 35-38 km/uur topsnelheid
• Actieradius van 20-25km met Lood-, 40-45km met LiFePo- of 60-65km met Li-Ion batterij
• Led-verlichting, schijfremmen en schokbrekers aan voor- en achterzijde
• 26cm luchtbanden met cross-profiel
, bel en contactsleutel
• Verkrijgbaar in zwart of wit
• Voor meer specificaties klik hier

Standaard uitvoering (12Ah lood): €   678,- (zwart en wit direct leverbaar)
LiFePo uitvoering (20Ah Lithium): € 1298,- (zwart en wit beperkt leverbaar)
Li-Ion uitvoering (30Ah Lithium): € 1598,- (zwart en wit direct leverbaar)
Prijzen zijn inclusief BTW, exclusief verzendkosten en rijklaar maken.
Voor het rijklaar maken rekenen wij bij dit model €50,- als u dit niet zelf wenst te doen.

Rijklaar bij u afleveren kan desgewenst bij ons ook! Klik hier voor meer informatie.

Laat u niet misleiden door producten met een soortgelijke uitstraling en uiterlijk want er zijn ook imitaties verkrijgbaar met een ander kwaliteitsniveau en rijgedrag. Soms wordt er zelfs beweerd dat ze uit dezelfde fabrieken komen met enkel iets andere stickers erop maar dit is pertinent onjuist. Er zijn in het verre Oosten honderden (of misschien wel duizenden) fabrieken aanwezig die dit soort producten maken en er zullen vast onderdelen hetzelfde kunnen zijn. Maar de fabrikanten die voor SXT-Scooters fabriceren gebruiken daarbij de betere onderdelen met de betere fabricagemethoden en dat is zeker niet overal zo. We begrijpen best dat er graag gerefereerd wordt aan SXT-Scooters vanwege de goede reputatie en stijgende merkbekendheid, maar als er geen SXT-Scooters op staat, is het geen SXT-Scooters en wij zijn er van overtuigd dat je het niet goedkoper dan SXT-Scooters zou moeten willen.

Deze step is zeer eenvoudig en binnen enkele seconden op te vouwen en hierbij kan vervolgens het stuur als handvat worden gebruikt aangezien deze ook in opgevouwen toestand automatisch vergrendeld wordt. Het ontvouwen om er mee te gaan rijden is ook in enkele seconden gedaan. Een standaard zit op de zijkant zodat de step makkelijk ergens geparkeerd kan worden.



Lees meer? Klik hier

Bij deze elektrische scooter is er de keuze tussen een standaard 36V 12Ah loodaccu (met een bereik van ongeveer 20-25 km) of een 36V 20Ah LiFePo4 lithiumbatterij (met een bereik tot 40-45 km) of een 36V 30Ah Li-Ion batterij (met een bereik van 60-65km). Het maximale bereik is afhankelijk van vele factoren (zoals gewicht, rijstijl, wegomstandigheden, bandenspanning, laadtoestand batterij, enz) en kan daarom variëren. Aangezien de batterijen in het onderste gedeelte van het frame zitten gemonteerd, heeft hij een zeer laag zwaartepunt, waardoor omkantelen niet gemakkelijk gebeurt en wat tevens voor een zeer goede rij-stabiliteit zorgt.

Natuurlijk, heeft de SXT scooter ook een LED verlichtingssysteem dat zeer effectief is en een verwachte levensduur heeft van meer dan 10.000 uur met een minimaal energieverbruik.

Het zadel van elke SXT-step is zeer snel te verwijderen en de SXT1000 Turbo is dan dus ook eenvoudig zonder zadel te gebruiken zodra dit wenselijk is en heeft dan een vlakke treeplank. Het zadel is ergonomisch gevormd om ook bij langere ritten ervoor te zorgen dat er geen last van het zitvlak ontstaat. Naast het comfortabele zadel heeft deze step in totaal 3 schokdempers aan voor- en achterkant en deze absorberen met gemak gaten en hobbels in het wegdek, zodat een soepele en comfortabele rit gewaarborgd blijft. Dankzij de brede luchtbanden is de wegligging van de scooter uitstekend en biedt deze step een veilige en leuke rijervaring op elk gewenst moment.

De scooter heeft een Turbo en eco-modus en de knop hiervoor bevindt zich bij de snelheidsregelaar aan de rechterkant van het stuur. De Eco-knop functioneert als volgt: als de knop is ingeschakeld, levert de motor maximaal ca. 650 Watt en rijdt hij het verst. Als de knop niet is geactiveerd heeft de motor een stroomopname van maximaal 1280 Watt.

De scooter heeft zowel een schijfrem systeem aan de voor- als achterzijde. De remschijven en remblokken zijn als reservedelen beschikbaar en kunnen vrij eenvoudig verwisseld worden mocht dit ooit nodig zijn. Tevens brandt er een LED remlicht zodra er geremd wordt. De remmen worden eenvoudig met de handremmen op het stuur bediend. Sleuven en gaten zorgen voor optimale ventilatie van de rem schijven en voorkomen oververhitting. Het gehele remsysteem zelf bestaat geheel uit kwalitatief zeer hoogwaardige componenten om maximale veiligheid en betrouwbaarheid tijdens het remmen te waarborgen.

Gasgeven met de SXT scooter gaat vergelijkbaar als bij een conventionele scooter of motorfiets met een draai-gasgever aan de rechterkant van het stuur. Tevens zit hier ook een batterijniveau-indicator met rood, geel en groene verlichting, welke daarnaast ook een eventuele foutmelding kan weergeven in combinatie met de motor controle eenheid. Om ongeoorloofd gebruik van de scooter te voorkomen, heeft hij ook een contactslot aan de bovenkant van de stuurinrichting. Het contactslot heeft 3 standen: stand 0 is uitgeschakeld, op stand 1 is de scooter ingeschakeld en klaar om te gaan, op stand 2 gaat tevens de verlichting aan.

Informatie over de Lithium opties: LiFePo of Li-Ion versus loodgel batterijen.
De voordelen van lithium batterijen ten opzichte van de "normale" lood-gel batterijen zijn overduidelijk: ze wegen de helft en hebben desondanks een veel hogere batterijcapaciteit waardoor de step een veel grotere actieradius heeft maar toch een stuk lichter is. Daarnaast hebben ze haast geen zelfontlading, kunnen ze veel vaker worden opgeladen, hebben ze geen "geheugen-verlies" en hebben ze een veel hogere levensduur doordat de degradatie van de accucapaciteit zeer gering is. En niet te vergeten: tijdens gebruik blijft het voltage van de Lithium batterij praktisch gelijk, totdat hij echt bijna leeg is. Dit betekent dat van begin tot eind van de Lithium accuduur ongeveer dezelfde topsnelheid wordt gehaald terwijl bij Lood-accu's een redelijk snelheidsverlies merkbaar is.

Nu zult u wellicht denken: dat is allemaal heel mooi, maar die Lithium batterijen en opties zijn niet echt goedkoop... Als we alles bij elkaar echter goed bekijken en vergelijken, wordt een Lithium batterij optie makkelijk terug verdiend en zijn ze in het gebruik zelfs stukken goedkoper dan loodbatterijen. Laten we het gewoon eens uitrekenen en het aantal laadcycli met elkaar vergelijken:
- Een loodbatterij kan tot ongeveer 250 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
- Een LiFePo batterij kan tot ongeveer 1500 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
- Een Li-Ion batterij kan tot ongeveer 1000 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
De LiFePo batterij gaat dus ongeveer 6 keer zo lang mee echter is slechts 4,5 keer duurder dan een loodbatterij. Daar is dus al de eerste winst die tijdens gebruik wordt gehaald... De Li-Ion batterij is 6 keer zo duur en gaat 4 keer zo lang mee, hier wordt dus nog geen winst behaald.

Maar als we het uitrekenen over het aantal gebruikte kilometers, wordt een Lithium batterij absoluut gunstiger dan Loodbatterijen (naast dus de al eerdere genoemde voordelen zoals gewicht en capaciteit ed):
- Met een loodbatterij kan maximaal 250x20km=5000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
- Met een LiFePo4 batterij kan maximaal 1500x40km= 60.000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
- Met een Li-Ion batterij kan maximaal 1000x60km= 60.000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
Hierbij is de levensverwachting van de Lithium batterij dus zelfs 12 keer zo lang. Maar let op: dit is in absoluut ideale omstandigheden, in de praktijk halen zowel de lood- als de lithiumbatterijen deze totaal afstanden bij lange na niet, het gaat echter om de verhouding.

Kortom: een Lithium batterij is in gebruik en specificaties een absoluut superieure batterij en tijdens zijn levensduur ook nog eens een stuk goedkoper dan een loodbatterij! Overigens is een elektrische step die met loodbatterijen is uitgevoerd ook heel eenvoudig om te zetten naar een Lithium-versie door simpelweg de bijbehorende LiFePo of Li-Ion batterij aan te sluiten.

Als de batterij leeg is, kan deze eenvoudig worden opgeladen via de aansluiting aan de buitenkant op de scooter zonder dat de batterij verwijderd hoeft te worden. Desgewenst is het echter ook mogelijk om de batterij eruit te halen om deze bijvoorbeeld binnenshuis of op kantoor op te laden. Zodra het groene lampje op de lader brandt, is de step volledig opgeladen en weer klaar voor gebruik. Het totale laadproces duurt ongeveer 8 uur bij een loodbatterij, 10uur bij een LiFePo batterij (er is een snellader voor LiFePo leverbaar waarbij het laadproces ongeveer 4 uur duurt) en 6 uur voor een Li-Ion batterij.

Informatie over kwaliteit, alternatieven en imitaties van de SXT-Scooters

LET OP: In Nederland & België is deze gemotoriseerde step officieel niet toegestaan op de openbare weg!

Aan de informatie op onze website kunnen geen rechten ontleend worden. Prijzen onder voorbehoud.